SØGEMASKINEOPTIMERING – EN INTRODUKTION TIL SEO
Hvad er SEO?
Ordet SEO er en forkortelse af det engelske udtryk Search Engine Optimization, på dansk søgemaskineoptimering, og er en disciplin indenfor online markedsføring, hvor man – modsat de betalte annoncer på f.eks. Google – arbejder målrettet på at placere en hjemmeside, visse ydelser eller produkter i toppen af de organiske søgeresultater og således få mere trafik ind på sitet.
Mere trafik er ensbetydende med flere kunder og mere salg – hvis man vel at mærke dukker op på de rigtige søgeord og tiltrækker de rigtige besøgende.
SEO er mere og andet end søgeordsoptimering!
Når man laver SEO/søgemaskineoptimering, foretager man både tekniske optimeringer og optimering af tekst og andet indhold på det pågældende website, ligesom man arbejder med forskellige faktorer udenfor det. Søgeordsanalyser og SEO-tekst er en vigtig del af enhver SEO-indsats, men for at opnå topplaceringer i de organiske søgeresultater er det også bydende nødvendigt, at teknikken spiller – og, at andre websites fortæller søgemaskinerne, at den pågældende hjemmeside findes.
At opnå topplaceringer i de organiske søgeresultater på Google (og andre søgemaskiner) og ikke mindst fastholde de stærke positioner er en af de vigtigste discipliner indenfor online markedsføring overhovedet.
Det er også en disciplin, hvor man hele tiden må være oppe på beatet og holde tungen lige i munden, for søgemaskinerne er under konstant udvikling, og det, der var optimal søgemaskineoptimering i går, er ikke nødvendigvis optimalt i morgen.
Her på siden får du en introduktion til de vigtigste ting, du bør vide, når du vil kaste dig over søgemaskineoptimering af en hjemmeside – og vil du have et kursus i grundlæggende SEO, en-en-undervisning eller håndholdt SEO-support, er du også meget velkommen til at kontakte os.
Blackhat, Whitehat – og Klaphat SEO
Der findes mange dygtige SEO-eksperter i Danmark, men desværre også en stor, broget skare af SEO-konsulenter, som benytter sig af mere eller mindre ufine og risikable Blackhat metoder.
Oveni er begrebet SEO-tekster behæftet med en masse middelmådige leverandører af webtekster: Leverandører, som skriver webtekster, der i bedste fald er intetsigende for såvel brugeren som for virksomheden, som har dem på websitet, og i værste fald så tilstoppede med søgeord, at de websider, som SEO-teksterne lægges på, ikke lever op til Googles kvalitetskrav, men bliver klassificeret som Keyword Stuffing og degraderet i søgeresultaterne.
Hos SEOBITCH & Co har vi styr på vores SEO-hatte, og teksterne, vi leverer, er unikke, gennemarbejdede og kvalitetssikre: Skrevet med afsæt i din forretning, målrettet dine kunders behov og beslutningsprocesser og søgemaskineoptimeret med omtanke, relevans og finesse, så de taler til både søgemaskiner og mennesker.
Du finder mere om SEO-tekster her
SEM, SEO og SEA
SEM, SEO og SEA bruges i flæng under online marketing – og ikke så sjældent fejlagtigt. Mange tror, at SEM er det modsatte af SEO, andre tror, de får gode organiske placeringer, hvis blot de benytter sig af Google Ads, og atter andre har slet ingen idé om nogen af delene.
Det skynder vi os lige at råde bod på her:
SEM står for Search Engine Marketing og begrebet dækker således alle de aktiviteter, som man kan foretage sig, når man laver markedsføring via søgemaskiner. Det vil sige: Både søgemaskineoptimering og betalt annoncering som eksempelvis Google Ads.
SEO står for søgemaskineoptimering og handler om alt det, man kan gøre for at optimere sit website mod de organiske søgeresultater i søgemaskinerne – uden at betale annoncekroner. Eksempelvis at benytte de rigtige søgeord og generelt søgemaskineoptimere sit indhold, have URL-strukturen og det tekniske fundament på plads og skaffe indgående links fra relevante sider med høj troværdighed og mange besøgende.
SEA står for Search Engine Advertising, og handler således om annoncering via søgemaskinerne – altså betalte (annonce)pladser i søgeresultaterne. Ligesom ved SEO arbejder man målrettet med søgeord for at få vist sine annoncer til de rigtige brugere på søgemaskinerne, men uanset hvor mange penge man bruger på søgemaskineannonceringen/SEA, har det absolut ingen indflydelse på de organiske placeringer. Med andre ord kan man altså ikke benytte sine Google Ads til at skabe sig anden synlighed på Google, end den man får, når annoncerne bliver vist.
Topplaceringer i Googles organiske søgeresultater
Udover Google Ads findes der ikke nogen hurtig vej til toppen af søgeresultaterne på side et i Google, som dit website kan tage natten over.
Topplaceringerne i de organiske søgeresultater kræver en seriøs SEO-indsats på indhold, teknik og linkbuilding og koster både arbejde og tid.
Til gengæld kan du opnå store og – med tiden – omkostningsfrie resultater, og på længere sigt vil du opleve, at et website, du har søgemaskineoptimeret, ikke blot opnår bedre rankings men også højere kvalitetsresultat hos Google, hvilket så igen påvirker dine positioner og annoncepriser i den gunstige retning, såfremt du også investerer i Google Ads.
Grundlæggende søgemaskineoptimering
Grundlæggende kan man sige, at der er tre områder, som er vigtige, når man arbejder med søgemaskineoptimering:
- Teknisk SEO
- On-Page SEO
- Off-Page SEO
Teknisk SEO
Den tekniske SEO sammenlignes ofte med fundamentet under et hus, for ligesom fundamentet under et hus skal være konstrueret korrekt, for at huset står solidt og undgår sætningsrevner, skal webarkitekturen og alle de andre tekniske ting også være i orden for, at et website klarer sig godt i kampen om de attraktive placeringer i Googles SERP (Search Engine Result Page – siden med søgeresultaterne).
Google har opstillet en række tekniske retningslinjer, som et website skal følge for at få det optimale udbytte af søgetjenesten. Det er disse retningslinjer, der ligger til grund for, hvordan Googles robotter læser og kategoriserer et website, og dermed er den tekniske del af SEO en meget vigtig faktor for, hvor godt dit website klarer sig i konkurrencen om de bedste placeringer i dine potentielle kunders søgeresultater.
Selv den bedste webmaster kan have udfordringer med at sikre og vedligeholde positionen for et omfattende website som eksempelvis det, der hører til en større organisation eller webshop, men for enhver seriøs virksomhed er det alfa og omega, at websitet er tilpasset retningslinjerne og til stadighed bliver optimeret og vedligeholdt på alle parametre.
Er du i tvivl om, hvor vidt dit website – eller sitet, som du administrerer – lever op til Googles tekniske retningslinjer, kan du kaste et blik på nedenstående tjekliste.
Teknisk SEO – tjekliste
- Er dit website opdateret til HTTPS? Hvis ikke, bør det ske hurtigst muligt, og du kan læse hvordan i denne guide til HTTPS
- Hvor let er det for Googles søgerobotter at læse dit website?
- Hvornår har du sidst fået tjekket, om der er fejl og mangler i opsætningen og programmeringen af dit website (skjult for dig og det almindelige øje), som forhindrer sitet i at dukke op på Google, når kunderne søger efter det, du tilbyder?
- Fungerer alle links på dit website – eller er der broken links, som trækker din side ned i søgeresultaterne?
- Er al tekst på websitet unik – eller fejler du fælt med passager af tekst, som bliver gengivet direkte fra dine egne eller andres sider, så dit website bliver straffet for Duplicate Content?
- Bliver data brugt korrekt i opsætningen, eller er der html-koder, som bliver brugt forkert på siderne?
- Hvad sker der, når Googles robot kommer forbi og ranker dit website? Ranker din forside og dine undersider optimalt eller er der potentiale for bedre placeringer i Googles søgeresultater?
- Er dit website opsat korrekt til forskellige domæner i andre lande, hvis det henvender sig til brugere udover de danske?
- Hvordan står det til med dit websites Load Time? Har du testet, at hastigheden for indlæsning af det er optimal på såvel computere som mobiltelefoner og tablets?
- Får din omsætning og synlighed et boost via de bedste links udefra, eller er det kun dine konkurrenter, der profiterer på gode backlinks?
On-Page SEO
Når vi taler On-Page SEO, taler vi om optimering af de ting, der kan optimeres indenfor domænet/websitet, herunder:
- Permalink-struktur (URL’er)
- Title Tags
- Meta Descriptions
- XML Sitemap
- Overskrifter
- Body-tekster
- Billeder
- Grafik
- Video
- Placering og vedligehold af interne og udgående links – af god kvalitet!
Som du ser, er der gengangere fra afsnittet om teknisk SEO, hvilket siger sig selv, da teknisk SEO er en del af On-Page søgemaskineoptimeringen.
Dog er der stor forskel på at være teknisk SEO-specialist og mestre kunsten at lave godt indhold til både søgemaskiner og mennesker, og gennem de senere år, har søgemaskinerne udviklet sig til i højere og højere grad at tillægge niveauet af gode, dækkende tekster og øvrigt relevant indhold en betragtelig værdi.
Vil du have et website, der performer optimalt i de organiske søgeresultater, gør du klogt i at investere i både den tekniske SEO og indholdet på dit website.
Off-Page SEO
Modsat On-Page SEO handler Off-Page SEO om at lave søgemaskineoptimering udenfor domænet/websitet.
Søgemaskinernes fineste formål er at forsyne brugerne med de søgeresultater, der har mest værdi ift. søgningerne, og for at bedømme værdien, benytter maskinerne sig bl.a. af pejlemærker om, hvor populær en webside er.
Disse pejlemærker har intet at gøre med, hvor flot din side er, eller hvor mange af dine bekendte og samarbejdspartnere, der kan lide den – og dog…
Mentions
For hvis dine bekendte, dine samarbejdspartnere, leverandører og kunder fortæller andre om dit website på nettet, får dit site det, der kaldes Mentions.
Facebook, Twitter, Pinterest, LinkedIn og andre sociale medier er typisk de steder, hvor du finder – og får mest ud af at skaffe – Mentions.
Det ligger i ordet, at der her er tale om, at dit navn, din virksomhed eller dit website bliver nævnt, og jo flere, der nævner det, des mere opmærksomhed vil du påkalde dig fra søgerobotterne. Der er dog forskel på at blive nævnt og på at blive henvist til, og når vi taler værdien af Mentions i søgemaskineoptimering, har det så afgjort en værdi at blive nævnt – alligevel kommer vi ikke udenom, at den største værdi er den, du får, når dem, der nævner dig også henviser til din side via aktive links.
Linkbuilding
Et link fungerer som en henvisning. En måde at pege på noget. Når man linker til en given side på et website, nævner man den ikke blot, men peger også på den og viser således andre brugere hen til noget, som man synes, er værd at give videre.
I søgemaskinernes ”øjne” har den slags pegeri stor betydning.
Jo mere, der peges på et website – altså des flere backlinks, et website får udefra – des oftere møder søgemaskinernes ”edderkopper” (spiders) nemlig disse links til sitet, når de crawler nettet. Og på det punkt ræsonnerer edderkopperne på samme måde som mennesker: ”Når der er så mange, der snakker om det her, må der være noget spændende at komme efter…”
Sagt på anden måde: Jo flere betydningsfulde links, du får udefra til dit website, des mere betydningsfuldt fremstår det for ”edderkopperne” – og des større værdi tillægges det af søgemaskinerne.
Og så er vi tilbage ved søgemaskinernes fornemste opgave, at skabe værdi for brugerne. It’s as simple as that:
Det, der har højest værdi i forhold til en given søgning, er det, der bliver vist først – altså i toppen af søgeresultaterne. Det er derfor, at link building er så vigtig en disciplin indenfor søgemaskineoptimering. Bemærk dog, at ikke alle links er lige betydningsfulde, ligesom nogle links kan være direkte skadelige.
Autoritet, relevans og skadelige backlinks
Hvis du kaster dig ud i linkbuilding, gør du klogt i at være opmærksom på Googles retningslinjer og de kvalitetsforskelle, der er på backlinks. For linkbuilding er ikke kun af det gode. Nogle aktiviteter kan være direkte skadelige for dine rankings – nogle backlinks kan være decideret giftige for dit website
Link building er desuden en møjsommelig og tidskrævende beskæftigelse, så vælger du at investere din tid og energi i den, gør du også klogt i at skelne mellem links fra ”Gud og hvermand”.
Gud er i linkbuilding-sammenhænge de websites, der har høj PageRank samt autoritet og relevans i forhold til det, dit website omhandler, og links fra sådanne sider er de mest værdifulde ift. dine rankings og den ekstra indtjening, de evt. kan føre med sig. Oftest er de også meget sværere (og bekosteligere) at komme i nærheden af, end de links, du kan få, fra mindre populære sider med lavere PageRank.
Hvermand er i konteksten med linkbuilding alle mulige mere eller mindre prominente sider, og selvom et link er et link, er der stor forskel på værdien af det link, du evt. kan få fra din mosters lille blog om linedans, og det, du måske kan skaffe fra domænet for de store internationale line dance festivaler. Sælger du cowboystøvler, hatte og country musik kan det sagtens være relevant at få links fra dem begge, men ift. linksenes påvirkning af din placering i søgeresultaterne er det ikke svært at regne ud, hvilket af dem, der skaber mest værdi for dig.
Sidst men ikke mindst bør du gå langt udenom links fra domæner, som ikke lever op til Googles retningslinjer. F.eks. må indholdet på domænet ikke være anstødeligt, pornografisk eller voldeligt – ligesom henvisninger fra diverse linkkataloger og splogs, kan være den rene gift for dit website og påvirke dine placeringer i negativ retning.
Summa summarum: Vær opmærksom på nuancerne mellem blackhat og whitehat SEO.
Lav linkbuilding med den rigtige hat på – og giv både brugerne og Google noget af værdi.