GOOGLE OPTIMERING

Da langt de fleste brugere herhjemme benytter sig af Google, når de skal finde noget på nettet, er det også Google, de fleste virksomheder søgemaskineoptimerer deres websites mod.

Derfor har vi her på siden skrevet en lille introduktion til dig, der gerne vil have lidt mere forståelse af, hvordan ”Google optimering” fungerer.

Lidt om Google og betydningen af organiske søgeresultater

Når man vil lave Google optimering, er det først og fremmest vigtigt at holde sig i mente, at Google er en forretning. En forretning, som er afhængig af, at så mange som muligt bruger søgemaskinen som deres foretrukne.

Som du sikkert ved, får Google en stor del af sin indtægt gennem salget af annoncepladserne i toppen af søgeresultaterne, og i princippet kunne man jo så antage, at hvem, der så ellers ligger placeret hvor i de organiske søgeresultater under annoncerne, rager Google en fjer.

Sådan er det dog ikke.

Langt fra.

For selvom Google er den primære søgemaskine for en stor del af verdens vestlige befolkning, findes der også andre – konkurrerende – søgetjenester på nettet, og skal Google fastholde sin førerposition på markedet, skal søgemaskinen levere optimalt.

Det gør den ikke, hvis brugerne kun bliver behandlet som forbrugere. Vi gider ikke bruge en søgemaskine, der kun forsyner os med annoncer – med mindre, vi er ude i en søgning efter den billigste eller nærmeste leverandør af et specifikt produkt. Typisk bruger vi søgemaskinerne til at finde viden og information om forskellige ting, og vi vil gerne bevare vores frihed til at vælge for os selv – og gå udenom reklamer, hvis det er det, vi har lyst til at vælge. Får vi ikke det valg, er vi skredet.

Det ved Google godt. Og derfor er søgeresultaterne under annoncerne også en stor og vigtig del af deres forretning – og en indirekte kilde til deres omsætning.

Brugere, Bounce Rate og ren forretningssans

Google ønsker at give brugeren (bemærk: Brugeren, ikke virksomheden med hjemmesiden!) den bedste oplevelse af at benytte Google. Og den bedste oplevelse for en, der sidder og søger på nettet, er naturligvis at finde det han/hun søger efter.

Når dit website dukker op som et foreslået søgeresultat, er det således fordi, Google anser indholdet på websiden som relevant for brugeren.

Men… hvis brugeren besøger dit site og hurtigt hopper væk fra det igen, er det en klar indikation om, at den besøgende ikke fandt det, han/hun ledte efter. Den indikation opsnapper og registrerer Googles robotter – og de bruger den ikke til din fordel.

Det er i sig selv ærgerligt, at du mistede en potentiel kunde i en fart, men værst er det, når brugeren, efter det korte besøg på din hjemmeside, vender tilbage til søgeresultatet på Google og går videre til et af de andre foreslåede søgeresultater. Denne handling er ikke blot ”farvel og tak til dig” men også kontant feedback til Google om, at det forslag, som søgemaskinen havde prioriteret over andre og forsynet brugeren med, altså ikke stod mål med brugerens ønsker og behov. Dét er ikke, hvad Google vil med deres egen forretning, så den slags signaler bliver der holdt opsyn med – og handlet på!

Resultatet er en devaluering af din sides rankings i SERP (Search Engine Result Page). Din webside bliver ganske enkelt sendt længere ned i søgeresultaterne, mens andre sider, som formår at holde længere tid på de besøgende (og således signalerer, at de er relevante for de søgeord, brugeren benyttede i sin søgning) kommer op over din.

Husk: Google vil holde på sine besøgende. Kan du ikke levere varen, de efterspørger, er det ikke dig, der skal byde gæsterne velkommen, når de kigger ind. Det er ren forretningssans.

Om rankingfaktorer før og nu

Hvor Googles søgerobotter tidligere var meget nemme at manipulere med, hvis blot man vidste nok om at skaffe masser af indgående links til et site, har søgemaskinen de senere år undergået så stor en udvikling, at den er i stand til i langt højere grad at skelne mellem skidt og kanel.

Det er blevet meget sværere at manipulere via linkbuilding, og man risikerer i langt højere grad at komme rigtig galt afsted, hvis man gør det. Til gengæld har Google udviklet en stor kærlighed til websider, som leverer relevant og fyldestgørende kvalitetsindhold til brugerne – en kærlighed som så omvendt har den konsekvens, at søgemaskinen straffer websider, som ”brillerer” i brugen af linkspam, Keywordstuffing, tyndt og mangelfuldt indhold.

It’s as simple as that.

I hvert fald, når man forklarer det helt forenklet.

Det kan ikke siges ofte nok, hvor vigtigt det nu er blevet, at du har gode tekster og illustrationer på dine websider, men husk også: Selvom godt indhold er en af de vigtigste faktorer for dine placeringer i de organiske søgeresultater på Google, kommer man ikke udenom, at de tekniske ting og din Off Page SEO også har rigtig stor betydning.

 

Se mere om teknisk SEO og Off Page SEO under Søgemaskineoptimering – SEO eller kontakt SEOBITCH & Co, hvis du savner SEO-tekst til dit website eller kunne tænke dig et SEO-kursus eller et foredrag om SEO.

Skal vi ta’ en snak om, hvordan dit website kommer til tops i Google?